de eerste 10 dagen

14 januari 2010 - Shanghai, China

De kop is eraf. Vlucht ging goed en kwamen in prachtig weer aan. Kinderen keken gelijk hun ogen uit. De rit naar ons nieuwe onderkomen was al een belevenis. Ze rijden hier kris kras door elkaar en de een rijdt 60, de ander 120. En dan gaat er plotseling midden op de snelweg iemand stoppen. De witte lijnen worden met de hand geverfd, kortom een hele nieuwe wereld. En wat een boel chinezen!

Ons nieuwe onderkomen werd gelijk goedgekeurd. De 1e dag lekker de boel verkent en maandag hebben we de school bezocht. Inkopen gedaan bij Ikea (ja die zit hier ook). En op woensdag 1e schooldag van de kinderen! Ze worden om 7.15 opgehaald met de bus van de internationale school en om 16.45 weer afgezet. (5 dagen per week!) De eerste keer zijn wij ook meegegaan in de bus. Coen stapt al eerder uit op secondary en daarna rijdt de bus door naar primary, waar Floor (hier Florine) en Maaike zitten. Iedereen heeft meteen al z'n plekje gevonden. Alles gaat meteen natuurlijk in het Engels maar ze redden zich aardig. Je ziet ze met de dag meer groeien wat de taal betreft. Coen krijgt zelfs ook chinese les. De kinderen hier spreken allemaal vloeiend Engels en Chinees. Ze hebben gelukkig allemaal een Nl vriendje en/of vriendinnetje. Het zijn lange dagen voor ze maar ze gaan met plezier. Ze vinden het zelfs erg leuk op school. En de uniformen bevallen heel goed. Ideaal! Geen discussies meer. Coen is zondag zelfs al bij een vriendje geweest, alleen met de taxi er naar toe. Hij redt zich prima! Echt knap. En maaike gaat deze week met een vriendinnetje mee. (niet alleen in de taxi hoor!)

Feico en ik hebben gelijk fietsen gekocht en Shanghai donderdag gelijk per fiets ontdekt. Is heel even wennen maar wel heel erg leuk. Verkeersregels houdt niemand zich aan, dus ontzettend opletten geblazen. Maar het geeft je net iets meer een gevoel van vrijheid want je doet hier alles met een taxi.

Het boodschappen doen is nog wel een uitdaging. Je haalt niet zomaar alle boodschappen even snel bij 1 supermarkt. Maar ook daar wordt je steeds handiger in. Het gas doet het alleen niet goed dus sta nu te hannissen met een electrisch plaatje. Maar dat is ook wel weer echt China. Je eet hier overigens voor een prikkie (max 20 euro met z'n vijfen). Het kan natuurlijk ook duurder. Maar alles is hier wel heel goedkoop. En dan ook nog elke dag 2 schoonmaakhulpen die ook nog eens 2x per week de bedden verschoont opruimt etc. Moet zeggen die luxe went wel gevaarlijk snel!

Kortom het leven hier bevalt ons tot nu toe heel erg goed. Kinderen passen zich ontzettend snel aan en "spreken" zelfs al enkele woorden Chinees. En ik heb hier en daar al wat afspraken gehad met Nl moeders die me goed opweg helpen hier. Die contacten gaan erg snel. Je word als "nieuwe" expatter gelijk goed opgevangen.

Groet van ons vijfen.

Binnenkort meer foto's van omgeving etc.

1. Monique:
    15 januari 2010
    Hallo lieve familie,

Wat een heerlijk positieve eerste indruk krijgen wij hier van jullie Shanghai avontuur! Geweldig leuk om te lezen dat de kinderen zich zo snel aanpassen en ook jullie veel ondernemen om daar 'in te burgeren".
    Stoer hoor Coen zo alleen op pad met de taxi naar een nieuwe vriend!
    Maaike en Florine dus ook al aan het vrienden maken en Engels en Chinees leren, wat een ervaring!!
    Feiko en Marleen, doe voor zichtig op die fiets en wij wensen jullie het allerbeste daar in China.

Liefs Jeroen en Monique
  2. Foppe:
    15 januari 2010
    Hallo Veentjes,

Het ziet er allemaal goed uit, fijn dat iedereen zich zo snel op zijn gemak voelt.
    Ben benieuwd naar jullie reisverhalen.

Groetjes Fop.
  3. Matthijs:
    18 januari 2010
    Hoooi allemaal! leuk hoor om jullie zo te volgen, en dat doen we! Hier hebben jullie de winter net ontlopen, maar zie dat het daar ook niet warm is.... komt hoor, echt wel.
    Wees maar lekker actief hier met schrijven en foto's, wij willen gewoon alles (ja alles) weten!
    Kussen van de Katjes